Barcelona Clàssica: El millor de la setmana (20-26 de febrer): òpera per a tothom (i a tot arreu!)

diumenge, 19 de febrer del 2017

El millor de la setmana (20-26 de febrer): òpera per a tothom (i a tot arreu!)

 Mireia Farrés, solista de trompeta de la OBC
Foto: May / Zircus
La setmana es presenta variada, amb una oferta abundant i diversa: tenim grans orquestres en viu, com la Filharmònica d'Hongria en la temporada Ibercamera; o com el cicle Digital Concert Hall de la Filharmònica de Berlin, que l'Institut Goethe de Barcelona ofereix de forma gratuïta. Tenim també petits formats, amb més d'una desena de concerts d'entrada lliure en centres cívics i una atractiva programació de música de cambra en llocs com la Reial Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi i la Biblioteca de Catalunya.

Però, sens dubte, el centre de gravetat musical d'aquesta setmana a Barcelona el trobem en l'òpera. El Liceu es prepara per a dues estrenes absolutes, mai abans vists en el seu escenari (ni en cap altre lloc a Espanya): el de l'òpera contemporània Quartett i el de l'obra barroca Teuzzone. A més, l'OBC es torna més "operística" que mai, amb un cap de setmana dedicat als fragments simfònics de les òperes wagnerianes. I tot això coincideix amb una altra estrena: el de Manon Lescaut de Puccini, amb els Amics de l'Òpera de Sabadell, que es preparen per portar l'obra a teatres de tot Catalunya.

Per posar ordre en l'agenda, vam presentar la nostra habitual selecció de concerts de dilluns a diumenge.


Dilluns, 20 de febrer: Ibercamera porta a Barcelona a l'Orquestra Filharmònica Nacional d'Hongria, que inicialment hauria d'haver vingut amb el seu director titular, el també pianista Zoltán Kocsis, mort el passat novembre. El mateix Kocsis va designar als seus substituts: el pianista Dezsö Ranki i el director Janos Kovács. Completa la relació de solistes la trompeta de l'OBC, Mireia Farrés. Al programa, obres de Haydn i Mozart, inclosa la seva famosa Simfonia número 51, "Júpiter". (L'Auditori; 20.30. Entrades: 20-86 €)

Dimarts, 21 de febrer: El Teatre Eòlia programa cada any un cicle d'òpera de proximitat, pensat perquè el públic pugui situar-se el més proper possible al cantant. La primera sessió d' #ÒperaGlam de 2017, Tonadillas, madrigales i peripècies, està dedicada a l'univers de les cançons de Granados, Falla i Rodrigo. Interpreten la música la soprano Anna Feu i la pianista Berta Brull, amb una proposta escènica obra d'Oriol Genís. (Teatre Eòlia; 20.30 hores. Entrada: 16,5€)

Dimecres, 22 de febrer: Tenim doble estrena operístic a l'àrea metropolitana. D'una banda, al Gran Teatre del Liceu inicia les representacions de Quartett, una de les òperes contemporànies més rellevants, escrita pel compositor italià Luca Francesconi. L'obra es podrà veure fins al 3 de març. D'altra banda, els Amics de l' Ópera de Sabadell posen en escena el Manon Lescaut de Puccini. L'obra tindrà tres funcions al Teatre La Faràndula de Sabadell (22, 24 i 26 de febrer) i posteriorment recorrerà diverses ciutats catalanes: Reus, Girona, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Tarragona, Granollers i Lleida (les dates es poden trobar aquí). (Estrena Quartett. Gran Teatre del Liceu; 20.00 hores. Entrada: 10-170 €. Estrena Manon Lescaut. Teatre La Faràndula de Sabadell; 21.00 hores. Entrades: 15-60 €)

Dijous, 23 de febrer: L'Institut Goethe de Barcelona, ​​que, com ja hem explicat en altres ocasions, té una intensa programació de música clásica per a aquest hivern, inicia les projeccions de concerts de l'Orquestra Filharmònica de Berlín en vídeo d'alta resolució i amb excel·lent qualitat de so. Per obrir el cicle, s'ha seleccionat un concert de l'actual director titular, Simon Rattle, que té com a solista convidat al pianista Daniil Trifonov, interpretant el Concert per a piano i orquestra número 3 de Rakhmàninov. (Institut Goethe; 19 hores. Entrada gratuïta, que es pot recollir a la recepció des de les 18 hores)

Divendres, 24 de febrer: Sembla que l'Auditori s'ha proposat esdevenir en el centre de la temporada wagneriana, aprofitant que el Liceu només ha programat aquest any L'holandès errant. Si primer va ser Valéry Gergiev amb Tristany i Isolda, ara és el torn de Kazushi Ono i l'OBC, amb un "popurri" dels passatges instrumentals més coneguts de Wagner, des d'El murmuri al bosc de Siegfried fins a la Marxa Fúnebre d' El capvespre dels déus passant per fragments de Lohengrin, Tannhäuser i altres. (Divendres, 24 de febrer; 20.30 hores. Dissabte, 25 febrer; 19.00 hores. Diumenge, febrer 25: 11 hores. Entrada: 10-56 €)

Dissabte, 25 de febrer: L'equip directiu del Liceu fa temps que defensa estrenar totes aquelles òperes que, per diverses circumstàncies, no s'han representat encara en el teatre. És el cas de Teuzzone, d'Antonio Vivaldi, estrena històrica a Barcelona i a  tot l'Estat espanyol. L'obra, amb només dues representacions, s'ofereix en versió concert amb l'orquestra Le Concert des Nations sota la direcció de Jordi Savall. (Gran Teatre del Liceu. Divendres, febrer 24; 20 hores. Dissabte, febrer 25: 18 hores. Entrada: 10- 170 €)

Diumenge, 26 de febrer: S'aproxima la celebració del Dia de la Dona del 8 de març i comencen a aparèixer a l'agenda els concerts dedicats a compositores (aquest any hi ha ja previstos uns quants). El primer de tots arriba aquest cap de setmana amb la formació coral íntegrament femenina Voxalba, dirigida per Elisenda Carrasco. (Palau de la Música Catalana; 12 hores. Entrada: 15 €)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada