Barcelona Clàssica: A la recerca de Francesco Supriani, "l'esglaó perdut" del violoncel

divendres, 21 d’octubre del 2016

A la recerca de Francesco Supriani, "l'esglaó perdut" del violoncel

Quan l'arxiduc Carles d'Habsburg es va establir a Barcelona durant els anys de la Guerra de Successió, van venir a treballar a la ciutat diversos grups de músics italians. Un d'ells era Francesco Supriani, tot un pioner del violoncel, un instrument que, en aquells dies, era pràcticament desconegut a Espanya.

Tres-cents anys més tard, un altre violoncel·lista, Guillermo Turina, un madrileny establert a Barcelona, ​​va descobrir l'oblidada obra de Supriani i va quedar fascinat per ella. Apassionat de la interpretació històrica i de la investigació musical, va començar a buscar les composicions de Supriani, avui dia repartides entre llocs tan dispars com Milà, Londres o Bolonya. Entre d'altres, va trobar amb un curiosíssim tractat didàctic per ensenyar als músics del seu temps els principis bàsics de l'instrument.

Dissabte 22 d'octubre, Guillermo Turina presenta a la sala Atrium de Barcelona, ​​acompanyat de la soprano Maria Eugenia Boix i de la clavecinista Tomoko Matsuoka, un enregistrament discogràfic amb la qual culminen anys d'investigació al voltant de la figura de Francesco Supriani.


Turina va arribar a l'obra de Supriani a partir de la preparació d'un programa amb la seva formació habitual, ATRIUM Ensemble, sobre la música de la cort de Carles d'Habsburg a Barcelona al 1700: "En buscar la seva música, vaig amb el Principij dóna imparare à suonari il Violoncel, un mètode per a l'ensenyament de l'instrument ", explica Guillem. Així mateix, va començar a rastrejar quina música de Supriani ha arribat fins als nostres dies, i va trobar que el que hi havia era poc i dispers: "Les cantates es trobes a la British Library de Londres; la seva sonata per a violoncel, en un manuscrit de Milà i una tercera cantata està a Bolonya ".

Turina, seduït per la qualitat de les composicions de Supriani, va iniciar un treball d'investigació i reconstrucció musical que finalment ha cristal·litzat en un enregistrament discogràfic: "Tota la música és tan bona i especial, i suposa un esglaó tan important en el desenvolupament del meu instrument, que, quan vaig veure que la possibilitat de fer el disc era real, em vaig llançar de ple. A més, COBRA Records i el seu magnífic productor, Tom Peeters, ens han proporcionat les condicions somiades per fer-ho. El resultat ha superat amb escreix totes les nostres expectatives ". El projecte també ha rebut suport de la Direcció General de Promoció Cultural de la Comunitat de Madrid.

Acompanyen Guillermo Turina en l'enregistrament la soprano Maria Eugenia Boix i la clavecinista Tomoko Matsuoka: "Són, sens dubte, dues de les millors intèrprets que conec i la seva implicació amb la gravació de Supriani ha arribat fins a tal punt que consideren el projecte tan seu com meu , afirma Guillem. El violoncel·lista també destaca les aportacions artístiques de les dues: "La realització del baix continu de Tomoko amb el clau és senzillament magistral i això eleva al disc a una dimensió meravellosa. I la veu d'Eugenia i la seva quantitat de colors i registres són un regal per a les oïdes ".

Sobre les obres incloses en l'enregistrament, destaca la Sonata del manuscrit de Milà, ja que és el primer enregistrament mundial de l'obra. Així mateix, s'ha inclòs una selecció de les toccatas, de les quals Supriani va fer dues versions: una senzilla, inclosa en el seu manual pedagògic, i una altra ornamentada, que, per Guillem, "conté pàgines increïbles per a la història del violoncel". En el disc, s'han inclòs les dues versions d'algunes d'aquestes toccatas perquè s'apreciï "la increïble capacitat i virtuosisme de Supriani".

El disc ja està disponible a les plataformes digitals i aviat arribarà a les botigues. Pot adquirir-se també en els diferents concerts de presentació: després de Barcelona (22 d'octubre; entrade per 8€), els músics portaran la música de Supriani a Saragossa (24 d'octubre), Madrid (25 d'octubre) i Toledo (28 d'octubre).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada